Október 23-i városi ünnepély (2009)
Tisztelt Ünneplő Közösség!
Az 1956-os forradalmat sokféleképpen nevezik.
Nevezik az ifjúság forradalmának, hiszen a fiatalok kezdték és ők tartottak ki benne a legtovább. A harcok és a megtorlás áldozatainak nagyjából negyede 21 éven aluli fiatal volt.
Nevezik a polgári, demokratikus értékrend forradalmának, hiszen még működtek a magyar társadalom polgári tartalékai, a még tartással rendelkező emberek próbáltak kiharcolni egy emberibb életet.
Nevezik a nemzeti szellem forradalmának, annak a gondolatnak a győzelmének, amely a történelmünk legsötétebb óráiban mindig mozgósította a nemzetet. A magyarság eltűrte hosszabb-rövidebb ideig az alávetést, megaláztatást, de soha nem tudta elfogadni azt. Kritikus pillanatokban mindig felrázta az embereket. Bocskai hajdúi, Thököly és Rákóczi kurucai, Kossuth honvédjai, az 56-osokkal együtt mind egy szabad Magyarországért küzdöttek. Ez a szellem vészterhes időkben vezéreket adott a hazának. Bocskai István, Thököly Imre, Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos után Nagy Imrét.
1956-ot nevezik a nemzet forradalmának, hiszen ezt a forradalmat nem kisded összeesküvő csoport szervezte. Itt a társadalom minden rétege képviseltette magát. A meggyőződéses kommunista Angyal Istvántól a nemzeti konzervativizmus későbbi vezéralakjáig, Antall Józsefig. Mindenki ott volt: tanárok, diákok és kétkezi munkások, egyszerű emberek és professzorok.
Együtt voltak a forradalom minden nagy eseményének helyszínén: a Bem-szobornál, ahol először jelent meg a lyukas zászló, jelezve, hogy elég volt a zsarnoki rendszerből, a Parlament előtt, ahol a tömeg Nagy Imre tudtára adta, hogy Magyarország nem csak elvtársakból áll, a Sztálin-szobor ledöntésénél s a Rádiónál, ahol a fegyvertelen tömegbe lőtt a bátorságát vesztő hatalom. Együtt voltak a megalakuló fegyveres csoportokban, és vállalták a kezdettől fogva egyenlőtlen, esélytelen és reménytelen harcot az időközben bevetett szovjet páncélosok ellen, szedett-vedett fegyverekkel, Molotov-koktélokkal.
Milyen közös cél vezérelte őket? Hogyan került egymás mellé a barikádon az egyetemi tanár és a pesti vagány, a nyomdász és a földműves? Hogyan jutottak el odáig, hogy azt mondják: elég volt!
A válasz egyszerű: mindenkinek volt elszámolnivalója a Sztálin és Rákosi nevével jelzett rendszerrel, amely a német megszállók kikergetése után, a fegyver jogán vette kézbe hazánkat.
A kommunista hatalomátvétel után a nemzet életét a hatalom megpróbálta az általa elképzelt, világboldogítónak hirdetett igazsághoz alakítani. Mindezt tette úgy, hogy akkorra már a Szovjetunió mindennapjain keresztül bebizonyosodott: kevés olyan az emberek életét ilyen végletesen kézben tartó, kegyetlen és embertelen zsarnokság létezett a történelemben, mint a Szovjetunió.
A hatalom képviselői azt mondták, hogy Magyarország addigi múltját végképp el kell törölni. El kell pusztítani a múltat, hogy új élet épülhessen a helyén.
Jólétet és gyarapodást ígértek mindenki számára. De elvéve mindenkitől a megélhetését - a parasztoktól a földet, a boltostól a boltját - az embereket végtelenül rosszul fizetett, a folyamatos normarendezésekkel, önkéntes munkaversenyekkel és kommunista szombatokkal túlhajszolt bérrabszolgává tették.
Szabadságot hirdettek, és egyenlőséget. De a törvények által megszabott rendet felváltotta a szocializmus által lefektetett törvényeknek sem engedelmeskedő törvénytelenség, a különböző pártemberek önkényeskedése. A hatalom szabadság helyett eltűntette az emberek független életét védő védvonalakat, kiszolgáltatottá tette őket, ha kellett, megfélemlítette őket.
A fiatalok számára felemelkedést és tanulást ígértek. Ám az iskolában és az egyetemeken csak a szocializmus magasabbrendűségét tanították. A legnagyobb tudósainkat elhallgattatták, és ha valakinek elege lett az ideológia hazugságaiból, vagy csak egy viccet eresztett el a szocializmusról, gyorsan egy internálótáborban találhatta magát.
A családok számára biztos otthont és szép jövőt ígértek. De pár hónap leforgása után nem volt olyan család Magyarországon, amelynek távolabbi körében valakit ne tartóztattak volna le. A bérek alacsony mivolta miatt a nőknek tömegesen kellett addig férfiak által betöltött munkahelyeken: traktorosként, kohászként, esztergályosként elhelyezkedniük.
A magyarság felemelkedését ígérték, amikor november 7-e piros betűs ünnep volt, március 15. hétköznap. Petőfiről tankönyv írta le, hogy kommunista agitátor volt, akinek második hazája a Szovjetunió. Eközben Záhony felé számolatlanul gördültek az uránnal, gabonával, később alumíniummal megrakott vagonok, jelezvén: Magyarország csupán egy gyarmat.
Az új élet, miközben a földi paradicsom eljövetelét ígérte, rettenetes zsarnokságot hozott. Olyan zsarnokságot, amely velejéig megrontotta az emberek életét.
Ezért 1956 talán legtalálóbb elnevezése: az élet forradalma. Nem egy ideológiáé, nem egy eszményé. 1956 elemi erejű lázadása azért tört ki, hogy normálisan lehessen élni az életet! Emberhez méltó, szabad életet!
Egy szemtanú elmondása szerint:
"Bármennyire hihetetlennek tűnik is, én láttam a szabadságot, a maga tökéletes, hibátlan szépségében. Ott járt-kelt az emberek között, egy európai nagyváros utcáin, terein, 1956 őszén, Budapesten. Sorban állt a boltok előtt, ahol kenyeret osztogattak; leült a családi asztalokhoz, mikor eljött az étkezés ideje; megjelent a hivatalokban, a füsttől ragacsos pályaudvarokon, a kocsmák bánatos fémpultjainál, s mi jövetelekor felálltunk és nemzeti himnuszunkat énekeltük!"
Ennek az emelkedett szabadság-érzésnek vetettek véget a szovjet páncélosok, a világ legerősebb hadseregének csapatai, és borzalmas túlerejükkel szabályosan kivégezték a forradalmat.
Azt hitték, hogy ezzel minden rendben van - de azok, akik igazán ismerték e zsarnokság természetét, tudták: a kommunista világrendszer végzetes sebet kapott, amelyet már sosem tudott kiheverni. Magyarország jajkiáltása felrázta az egész világot és felhívta figyelmét a bolsevik, szovjet típusú rendszer embertelen oldalára. Világgá kürtölte: a kommunizmus nem tűri az önállóságot, nem tűri a függetlenséget, és nem tűri a szabadságot, az ezekért a nemes célokért küzdők sorsa egyet jelent a munkatáborokkal, börtönökkel, kínzókamrákkal, kitelepítésekkel. A magyar forradalom hatására a nyugati országok politikusai, gondolkodói leszámoltak a Szovjetunióhoz és a kommunizmushoz fűződő illúzióikkal.
Ennél sokkal többet mi magyarok akkor igazán nem tehettünk. A szabad világ azóta is tartozik nekünk ennek a meghálálásával.
Ahogy Albert Camus írta A magyarok vére című írásában: „A legázolt és bilincsbe vert Magyarország többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik másik nép az elmúlt 20 esztendőben. Ahhoz, hogy ezt a történelmi leckét megértse a fülét betömő, szemét eltakaró nyugati társadalom, sok magyar vérnek kellett elhullania - s ez a vérfolyam már alvad az emlékezetben. A magára maradt Európában csak úgy maradhatunk hívek Magyarországhoz, ha soha és sehol el nem áruljuk, és soha, sehol - még közvetve sem - igazoljuk a gyilkosokat... Nyomorúságuk, láncaik és száműzöttségük ellenére királyi örökséget hagytak ránk, melyet ki kell érdemelnünk: a szabadságot, amelyet ők nem nyertek el, de egyetlen nap alatt visszaadtak nekünk."
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Hajtsunk fejet 56 hősei előtt! Tisztelegjünk azok előtt, akiknek nagysága lelki erejükben volt. Egy durva, kemény diktatúrában merték vállalni véleményüket, merték vállalni önmagukat, merték vállalni döntéseiket. Nem mérlegeltek, cselekedtek. Mindenkit egy cél, egy élhetőbb Magyarország megteremtése vezérelt.
Emlékezzünk azokra, akiknek a lélegzete odafagyott a pesti utcák macskakövéhez, annak a rettenetes november 4-ének ködös reggelén, azután, hogy a Sváb-hegyen felállított magyar légvédelmi üteg kétségbeesett s egyre gyengülő tüzelése jelezte a városnak, hogy mindennek vége.
Emlékezzünk azokról, akik - Fekete István szavaival élve - „a vesztett csatákat követő csillagtalan éjszakák útjait járták": akik számára e csodálatos idő a bitófán ért véget, vagy akik végigélték és végigküzdötték a forradalom utáni időket.
Gondoljunk azokra, akik csak Nyugaton, a szabad világban kereshették a boldogulást, s akiknek többségét évtizedeken keresztül rettenetes honvágy kínozta, a szülők, a testvérek és mindaz után, amit összefoglalóan csak szülőföldnek szoktunk hívni.
Gondoljunk azokra, akik itthon maradtak, leülték a börtönbüntetéseiket, és lenyelték a kádári konszolidáció békáját. És lettek másodrangú állampolgárok. Éltek, ahogy tudtak, és ahogy lehetett, később kihasználva a rendszer enyhülő szigorát, szereztek kocsit, nyaralót, olcsó kenyeret és balatoni üdülést. Évtizedeken keresztül hallgatniuk kellett mindenről, amin keresztülmentek.
Kérdezzük meg magunktól: értékeljük és megbecsüljük ezt a Camus által csak királyi örökségnek nevezett szabadságot? Tudunk még örülni a szabadságunknak? El tudjuk-e vállalni mindazt a felelősséget, ami a szabadságunkból fakadó döntések lehetőségével jár?
Úgy hiszem, igen!
De éppen azért, hogy ez mindig így maradhasson, újra és újra fel kell idéznünk november 4. hőseit: a Nagy Imréket, akik életük árán sem lettek árulók, a Szigethy Attilákat, akik mindig tudták, mit kell tenniük, a pesti és vidéki srácokat, akik az utcán vesztették életüket, a debreceni fegyvertelen sorfal asszonyait, akik élő láncot alkotva saját testükkel igyekeztek lassítani a szovjet páncélosokat.
Ők őrizték meg nekünk 1956 emlékét, amelyből azután kinőhetett a rendszerváltás.
Amikor arról beszélünk, hogy sokkal tartozunk az emléküknek, nem csak a holtak előtt kell fejet hajtanunk, nem csak az élőknek kell köszönetet mondanunk és kifejeznünk a hálánkat. Ennél sokkal többel tartozunk nekik - és sokkal többel tartozunk magunknak is: valóra kell váltanunk 1956-nak az életről, a szabad, emberhez méltó, boldog életről szőtt álmait. Valóra kell váltanunk azokat az álmokat a hazáról, a szabad és büszke nemzetről, amelyekért ők az életüket adták oda. Valóra kell váltanunk, hogy szabadságunkat jól felhasználva elnyerjük a magunk számára is a hazát, és majdan továbbadhassuk az utánunk jövőknek.
Tisztelt Ünneplő Közösség!
A mai napon az 1956-os forradalmon kívül az 1989. évi köztársaság kikiáltására is emlékezünk.
Gondoltuk volna a rendszerváltás éveiben, hogy több mint 50 évvel 1956 és 20 évvel a harmadik magyar köztársaság kikiáltása után egy, 1956-hoz nagyon hasonló helyzetben találjuk majd magunkat?
Hogy szabadságunkért és méltó boldogulásunkért újra és újra fel kell emelnünk hangunkat, és ha ezt türelmetlenségünk okán kissé hangosabban tesszük, a hatalom ugyanúgy vág vissza, mint 56-ban a szovjet páncélosok?
Gondoltuk volna, hogy 2009-ben még mindig az áldemokráciával kell küzdelmet folytatnunk?
Gondoltuk volna, hogy ugyanúgy a hatalom hazugsághálójában vergődünk, és ugyanúgy egy vékony kiváltságos réteg önkényeskedése és hozzá nem értése miatt szenvednek majd tömegek?
'56 egy erkölcsi alapokon nyugvó, szabad Magyarországban gondolkodott. Ezért harcoltak több ezren, ezért vállalták a büntetést, a halált vagy az emigrációt.
Legyünk méltók hozzájuk! Ha kicsit elfáradunk, ha kicsit elbizonytalanodunk, gondoljunk rájuk, tanításukra. Harcoljunk a tiszta közéletért, mondjuk ki véleményünket, még ha hátrányba kerülünk is, tegyünk, cselekedjünk a közért.
Ne feledjük, a mi, illetve az utánunk jövő generációk sikeresebb, szebb jövője egy nyitott, egymásra figyelő őszinte emberi közösségben rejtőzik.
Legyünk ezért mi is a hétköznapjainkban egy kicsit forradalmárok, és ha majd körülbelül 5 hónap múlva arról kérdeznek bennünket, hogy is látjuk Magyarország helyzetét és jövőjét, mondjuk ki mi is közösen: ELÉG VOLT! És tegyük ezt olyan történelmi egységgel és méltósággal, amely véget vet minden ámokfutásnak!
Mert remélem, nem engedünk 56-ból!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!